Acesta este un ghid complet pentru folosirea de chatbot marketing prin intermediul Facebook Messenger.
Ştim că ideea utilizării unui chatbot poate să te intimideze, dar adevărul este că chatbot-urile pot îmbunătăţi strategia ta de marketing, pot reduce costurile de marketing, pot mări rata de recuperare a investiţiei şi în general pot uşura vieţile marketerilor.
Dacă vrei să-ţi îmbunătăţeşti strategia de marketing şi să-ţi accelerezi dezvoltarea şi profitul, vei aprecia cu siguranţă acest ghid.
Ce este marketingul pe Facebook Messenger?
Marketingul pe Messenger reprezintă soluţia de marketing direcţionat către clienţii tăi şi către potenţialii tăi clienţi, folosind o aplicaţie de mesagerie, ca Facebook Messenger.
Facebook Messenger este o platformă şi aplicaţie de mesagerie foarte îndrăgită: aproximativ 1.3 miliarde de oameni folosesc Facebook Messenger.
Utilizatorii pot trimite mesaje, poze, clipuri, fişiere audio şi pot reacţiona la mesajele celorlalţi utilizatori sau pot interacţiona cu chatbot-uri. Se pot efectua de asemenea apeluri voce şi video. Aplicaţiile individuale permit şi folosirea mai multor conturi, mesajele opţional criptate end-to-end şi unele jocuri.
Deşi această formă de marketing seamănă cu marketingul pe email, există câteva diferenţe semnificative şi de asemenea instrumentele folosite sunt diferite.
Ce sunt chatbot-urile?
Un chatbot este un software care poate să simuleze conversaţii cu utilizatorii umani.
Chatbot-urile sunt programate să înţeleagă întrebări de bază, să ofere răspunsuri şi să execute diverse sarcini. Forbes afirmă că “conform companiei Gartner, până în 2020, 85% din interacţiunile noastre cu companiile vor avea loc fără implicarea unui interlocutor uman. În schimb, vom folosi singuri serviciile automatizate şi chatbot-urile. În plus, conform unui sondaj Oracle, 80% dintre afaceri au declarat că folosesc deja sau că plănuiesc să folosească chatbot-uri până în 2020.”
Un chatbot pentru Facebook Messenger este creat exclusiv pentru platforma Facebook Messenger.
Astăzi, sunt peste 300,000 de chatbot-uri active pe Facebook Messenger.
De ce folosesc marketerii inteligenţi chatbot marketing?
Marketerii vor să ajungă la cât mai mulţi clienţi potenţiali, să genereze cât mai multe lead-uri şi să îmbunătăţească rata de conversie.
În trecut, aceste scopuri erau uşor de atins şi cu costuri mai mici, dar în ultimii ani, impactul organic al Facebook a slăbit, iar costurile pentru publicitate au crescut.
În consecinţă, mulţi marketeri şi-au mutat campaniile către alte platforme social media.
Dar există o soluţie pentru a recâştiga acel impact puternic al Facebook şi pentru a scădea costurile: chatbot-urile Facebook Messenger.
Dacă nu foloseşti chatbot-urile Facebook Messenger, nu eşti singurul. Mai puţin de 1% dintre marketeri şi afaceri folosesc această strategie pentru a interacţiona cu clienţii lor existenţi şi cei potenţiali.
Este posibil ca chatbot-urile să fie cel mai bine păstrat secret din marketingul digital în acest moment. Iar motivul este că aplicaţiile de mesagerie au ajuns să eclipseze total reţelele de socializare, din punctul de vedere al popularităţii.
Zilnic, sunt mai mulţi utilizatori activi care folosesc aplicaţiile de mesagerie populare decât aplicaţiile social media şi totuşi mai puţin de 1% dintre companii au strategii de chatbot marketing.
Chatbot-urile Facebook Messenger reprezintă canalul de marketing cu cel mai mare ritm de creştere şi va rămâne în top pentru următorii 5–10 ani.
Marketerii şi deţinătorii de afaceri care au încercat chatbot-urile ştiu că acestea se dovedesc valoroase pentru companii. Conform Facebook:
- 2 miliarde de mesaje sunt trimise lunar între afaceri şi utilizatori
- 53% dintre utilizatori vor cumpăra mai degrabă de la afaceri cu care pot comunica prin mesaje
- 56% dintre utilizatori preferă să trimită mesaje şi nu să sune la serviciul de relaţii clienţi
De aceea, marketerii inteligenţi folosesc din ce în ce mai mult chatbot-urile şi în special chatbot-urile pe Messenger, integrându-le în strategia lor de marketing.
Chatbot-urile de pe Messenger te pot ajuta să îţi amplifici impactul organic şi interacţiunea cu utilizatorii Facebook.
Mesajele de pe Facebook Messenger ajung la mult mai mulţi utilizatori decât postările.
Postările ajung la 1-2% dintre fanii Paginii respective, iar rata medie de deschidere a mesajelor de pe Facebook Messenger este de 50–80%, cu o rată de click de 20%.
Mesajele de pe Facebook Messenger generează o rată de conversie de 3-5 ori mai mare decât reclamele pe desktop.
Motivul este că majoritatea utilizatorilor de Messenger folosesc terminalele mobile şi interacţionează mai des prin mesaje. Reclamele pe desktop trebuie să împartă ecranul cu multe alte reclame şi mult mai mult conţinut. De asemenea, ajută şi faptul că lumea consideră că mesajele reprezintă a doua cea mai bună metodă de a lua legătura cu afacerile.
Folosirea mesajelor pe Facebook Messenger îţi poate reduce costurile de marketing.
Există cazuri în care un chatbot a redus costurile de achiziţie a lead-urilor de la 150$ la 5$ per lead, folosind Facebook Messenger.
Folosirea mesajelor pe Facebook Messenger poate genera lead-uri cu un cost de 30–50 ori mai mic decât campaniile pe Facebook obişnuite.
În mod similar, chatbot-urile au ajutat şi alte brand-uri să crească conversiile. Chatbot-ul Sephora a reuşit să crească suma medie pe care o cheltuie clienţii la 50$, în timp ce chatbot-ul celor de la Tommy Hilfiger a amplificat rata de revizitare cu 87%.
Facebook Messenger te poate ajuta să îţi segmentezi audienţa.
Îţi poţi segmenta audienţa în funcţie de ce preferă utilizatorii şi apoi poţi targeta cu mesaje diferite respectivele categorii.
Poţi crea chatbot-uri pentru a automatiza procesul de furnizare a răspunsurilor, adăugând opţiunea de transfer către un operator uman.
De exemplu, dacă vrei să inviţi participanţi la o conversaţie online cu echipa ta de vânzări, poţi crea un chatbot pe Facebook Messenger care să ceară informaţiile de contact necesare. Şi, foarte important, un operator uman poate să intervină oricând.
Cum folosesc afacerile chatbot marketing în mod inteligent?
Fiecare chatbot este unic, în funcţie de domeniu şi de afacerea care îl foloseşte.
Chatbot-urile pot ajuta cu stabilirea unor întâlniri cu agenţii de vânzări, pot ajuta cu urmărirea livrărilor, sau pot sugera anumite produse. Ele pot de asemenea să ajute cu rezervarea unui zbor sau cu comandarea mâncării, pot să îţi amintească să achiziţionezi un anumit produs sau pot să te notifice în legătură cu o ofertă care te-ar putea interesa.
De exemplu, chatbot-ul Sephora elimină cinci paşi din procesul de rezervare pentru un tratament general de înfrumuseţare într-unul din magazinele lor. Chatbot-ul Sephora a ajutat la creşterea numărului de rezervări cu 11%. Chatbot-ul Whole Foods ajută utilizatorii să descopere reţete, în funcţie de ingrediente.
Cum îţi poţi crea un chatbot pe Facebook Messenger?
Echipa noastră de la ADX Media te poate ajuta în crearea unui chatbot Facebook Messenger.
ADX Media oferă mai multe servicii legate de un chatbot pe Facebook Messenger — cele mai populare sunt:
- Trimiterea mesajelor pe Facebook Messenger în mod targetat
- Campanii de marketing pe Messenger
- Un serviciu automatizat de chat pe website, via Facebook Messenger
- Răspunsuri automate la comentariile utilizatorilor la postările pe pagina Facebook
- Livrearea automată de informații, reduceri de prețuri, oferte, direct în Messenger în baza cuvintelor cheie din comentariile utilizatorilor sau a intervenției lor în chatbot
- Colectarea de informații pe care utilizatorii le lasă în chatbot și folosirea lor pentru remarkering
Cum îţi poţi promova chatbot-ul?
După ce ţi-ai creat chatbot-ul, trebuie să dezvolţi o strategie pentru a-l folosi şi pentru a-l promova. Iată mai jos câteva tactici testate de noi care te vor ajuta:
Adaugă un buton “Facebook Messenger” pe website-ul tău şi pe pagina de Facebook.
Un buton “Facebook Messenger” pe website-ul tău şi pe pagina de Facebook va ajuta clienţii existenţi şi pe cei potenţiali să interacţioneze cu chatbot-ul tău printr-un simplu click. Facebook îţi oferă codul necesar sau poţi folosi plugin-uri.
Creează pagini de destinaţie dedicate.
Paginile de destinaţie dedicate te pot ajuta să interacţionezi cu mai mulţi clienţi pe Facebook Messenger. (Echipa de programatori de la Websolute Apps srl te pot ajuta pentru createa paginilor de destinație)
Foloseşte anunţurile plătite pe Facebook Messenger pentru a-ţi forma lista de abonaţi.
Oferă oamenilor ceva valoros când îţi formezi lista de abonaţi. Nu vrei doar să vinzi mereu.
O metodă bună este să foloseşti conţinutul tău cel mai valoros de pe blog sau alte reţele sociale şi să îl partajezi pe Facebook Messenger.
Anunţurile de pe Messenger direcţionează utilizatorii către pagina ta de Facebook. Apoi, chatbot-ul tău poate răspunde imediat, în funcţie de mesaj, ofertă sau audienţă.
Echipa de specialiști în anunțuri Facebook de la ADX Media te poate ajuta să-ți creezi strategii bine direcționate la costuri cât mai mici.
Include un link către chatbot în semnătura email-urilor.
Poţi include un link către chatbot-ul tău în semnătura email-urilor, sau dacă foloseşti serviciile de suport Zendesk sau Helpdesk, în semnătura email-urilor agenţilor.
Adaugă chatbot-ul tău în secţiunea “Discover” din Facebook Messenger.
Secţiunea “Discover” din Facebook Messenger cuprinde chatbot-uri şi locuri sau afaceri din apropiere cu care poţi interacţiona. Trebuie să completezi un formular pentru a-ţi adăuga chatbot-ul în această secţiune, dar procesul este simplu şi te va ajuta să obţii mai multă vizibilitate.
Cum îţi poţi folosi chatbot-ul în mod eficient?
Iată 9 paşi, pentru a ajuta marketerii şi deţinătorii de afaceri să devină experţi în marketingul pe Facebook Messenger prin intermediul chatbot-urilor:
- Mesaje pe bază de abonare: ce este acest serviciu şi cum să îl obţii
- Aspecte fundamentale ale constituirii unei liste de abonaţi
- Segmentarea audienţei
- Sfaturile Facebook în legătură cu expedierea mesajelor
- Metode pentru optimizarea ratei de deschidere
- Personalizează-ţi mesajele
- Ce trebuie să eviţi
- Mesajele sponsorizate
- Foloseşte indicatorii de performanţă
1. Mesaje pe bază de abonare: ce este acest serviciu şi cum să îl obţii.
Facebook Messenger permite trimiterea mai multor tipuri de mesaje.
Serviciul standard de mesagerie îţi permite să trimiţi orice tip de mesaje (promoţionale sau non-promoţionale) către cineva, într-o fereastră de 24 ore, după ce utilizatorul respectiv a trimis un mesaj către chatbot-ul tău. Poţi trimite oricâte mesaje în această fereastră de 24 ore. Dar după aceste 24 de ore iniţiale, mai poţi trimite doar un singur mesaj adiţional către acel utilizator.
Serviciul de mesagerie pe bază de abonare îţi permite să trimiţi mesaje non-promoţionale cât de des vrei. Trebuie să soliciţi acest lucru celor de la Facebook, pentru fiecare Pagină. Dar întregul proces durează doar aproximativ 10 minute.
Exemplu aici: https://bots.ro/mesaj-trimis-pe-baza-de-abonare/
2. Aspecte fundamentale ale constituirii unei liste de abonaţi
După ce Facebook îţi aprobă solicitarea, trebuie să începi să îţi constituiești o listă de abonaţi. Poţi începe prin crearea unei pagini Messenger de opt-in.
Din moment ce le oferi oamenilor posibilitatea să se aboneze, trebuie de asemenea să le oferi şi posibilitatea de a se dezabona uşor şi rapid. putem să programăm astfel încât oamenii să se poată dezabona simplu, scriind “stop” în orice moment al conversaţiei.
Îţi poţi dezvolta lista de abonaţi trimiţând reclame targetate către Paginile fanilor sau creând un serviciu de răspuns automat, pentru a interacţiona cu utilizatorii care au scris comentarii.
Exemplu de postare care a urmărit și abonarea la o listă în Messenger: https://bots.ro/in-care-costum-te-ai-vedea-pe-plaja-vara-asta-promovare-costume-de-baie-bogas-ro-engagement-asistenta-la-comentarii-cupoane-in-messenger/
3. Segmentarea audienţei
Oamenii sunt diferiţi şi au interese diferite, în general. Poţi segmenta cu uşurinţă contactele Facebook Messenger, creând audienţe specifice şi apoi poţi trimite mesaje personalizate, în funcţie de segment.
4. Sfaturile Facebook în legătură cu expedierea mesajelor
Facebook sfătuieşte marketerii să folosească mesaje scurte şi dacă trimit totuşi mesaje mai lungi, să le separe în mai multe mesaje, mai scurte. La urma urmei, lumea citeşte aceste mesaje de obicei pe ecranul unui terminal mobil. Facebook mai recomandă de asemenea să adaugi diferite culori.
Şi asigură-te că foloseşti numele afacerii tale în mesaje. În definitiv, nu are sens să comunici cu utilizatorii în legătură cu brand-ul tău, dacă ei nu ştiu despre ce companie este vorba.
5. Metode pentru optimizarea ratei de deschidere
Combină orice widget foloseşti în mesaje cu un call-to-action puternic. De asemenea, ai grijă să foloseşti stilul potrivit în mesajele tale. Messenger este folosit de obicei pentru conversaţii cu prietenii, aşa că este recomandat să foloseşti acelaşi stil. Dacă în mod normal foloseşti emoji, adaugă-le şi în mesaje. Asigură-te că vocea brand-ului tău din mesaje este consecventă cu brand-ul, dar ţine cont şi de diferenţele generate de tipul de canal de comunicare folosit.
6. Personalizează-ţi mesajele
În mod normal, personalizarea unui număr mare de mesaje poate dura mult timp. Dar noi vom folosi anumiți parametri dinamici pentru a include numele unui utilizator în mesaj și alți parametri pe care îi vom construi în raport de startegia de care are nevoie fiecare campanie în parte.
7. Ce trebuie să eviţi
Pe măsură ce vei începe să încerci toate aceste strategii, cu siguranţă vei face şi greşeli; dar nu îţi face griji, chiar şi experţii mai greşesc.
De exemplu, nu uita să incluzi opţiunea de dezabonare în fiecare mesaj, altfel utilizatorii ar putea să te raporteze.
De asemenea, e recomandabil să testezi mesajele pe care trimiti pe un grup restrâns de utilizatori şi apoi poţi trimite mesajele cu cele mai bune rezultate către grupuri mai mari.
8. Mesajele sponsorizate (realizate de echipa noastră de la ADX Media)
În strategiile de promovare, putem crea mesaje sponsorizate pentru a-ţi promova produsele şi serviciile. Această abordare ne dă posibilitatea să folosim targetarea din reclamele Facebook, pe lângă criteriile noastre şi astfel putem depăşi impactul organic pe care l-am obţine în mod normal. Şi putem de asemenea să trimitem mesaje oricând, fără restricţiile valabile pentru alte tipuri de mesaje.
9. Foloseşte indicatorii de performanţă
La fel ca şi pentru alte campanii de marketing, vom folosi indicatorii de performanţă, pentru a măsura eficienţa strategiei de marketing pe Facebook Messenger cu ajutorul chatbot-urilor.
Acum că ai aflat tot ce trebuie să ştii despre marketing-ul pe Facebook Messenger cu ajutorul chatbot-urilor, e timpul să faci următorul pas şi să ne contactezi pentru a-ți crea primul tău chatbot. S-ar putea să fie exact ce ai nevoie, pentru a îţi maximiza rezultatele strategiei de marketing!
Vezi mai multe exemple de chatbot și strategii de marketing realizare de noi aici: bots.ro
Laurențiu Barbu
Social Media Specialist
0769.6565.00
pro@adx.ro
1 comentariu.
[…] că chatbot-urile și aplicațiile vocale ar putea reprezenta viitorul comerțului electronic, deoarece membrii […]